Reger, Max (1873-1916)

 

Lezing gehouden op:

  • 28 mei 2016: “Reger, fijnbesnaarde strijdlust”
  • 28 januari 2017: “Reger, hartstochtelijke dwarsheid” (binnenkort)

Luister naar Praeludium und Fuge F-Dur Op. 85/3 door Eric Koevoets


Max Reger
Max Reger

Max Reger (1873-1916) studeerde bij Hugo Riemann aan de Hochschule für Musik und Theater in München en Wiesbaden (1890 – 1895) en vestigde zich in 1901 in München. In 1907 verhuisde hij naar Leipzig om daar hoogleraar in compositie te worden aan de universiteit. Tezelfdertijd was hij ook internationaal actief als dirigent en pianist. In 1911 werd hij dirigent aan het hoforkest van Meiningen en in 1915 verhuisde hij naar Jena.

"Wagner ist Gift"!
“Bayreuth ist Gift”!

Hij componeerde stukken in vrijwel alle genres, maar steeds in pure abstracte vorm: hij was een fel voorstander van de absolute muziek. Zijn programmatische Vier Tondichtungen nach Arnold Böcklin vormen hierop een uitzondering: deze symfonische gedichten schreef hij bij vier schilderijen van de Zwitserse schilder. Reger stond sterk onder invloed van Bach, Beethoven, Schumann en Brahms, maar met als bijzonder kenmerk de zwevende tonaliteit die voortbouwt op de harmonische taal van Wagner. Zijn orgelmuziek werd beïnvloed door Liszt.

Max Reger
Max Reger

Een befaamd citaat van hem luidt: “Bach ist Anfang und Ende aller Musik”: Bach is het begin en het einde van alle muziek.